علت و درمان حساسیت و خارش بدن به صورت شدید

علت و درمان حساسیت و خارش بدن به صورت شدید در سایت جسارت

حساسیت و خارش بدن ،درمان حساسیت و خارش بدن،حساسیت پوستی و خارش بدن،حساسیت خارش بدن،حساسیت فصلی خارش بدن،علت حساسیت و خارش بدن،حساسیت و خارش شدید بدن،حساسیت فصلی و خارش بدن،درمان حساسیت و خارش پوست،درمان حساسیت و خارش پوست دست،درمان حساسیت و خارش پوست،درمان حساسیت خارش بدن،درمان حساسیت خارش پوست،درمان خانگی حساسیت و خارش پوست

حساسیت و خارش بدن ، درمان حساسیت و خارش بدن ، حساسیت پوستی و خارش بدن ، حساسیت خارش بدن

درمان خارش پوست و اگزما به سادگی

خارش پوست کلافه کننده است و فرد مبتلا مدام در حال چنگ زدن پوست تن و بدنش است . به سراغ کرم ها و لوسیون های مختلف می رود ولی هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود. بهتر است قبل از انجام هر کاری برای تسکین خارش پوست یا اگزمای پوستی ، ریشه ی مشکل را کشف کنید و با توجه به علت ، به درمان بپردازید. خارش پوست خارش پوست یکی از واکنش های طبیعی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل محرک محسوب می شود اما گاهی اوقات این خارش تمامی ندارد و به تدریج باعث التهاب، قرمزی و پوسته ریزی می شود. در چنین حالتی حتی کرم های مرطوب کننده نیز چاره ساز نیستند و پوست روزبه روز خشک تر و ملتهب تر می شود تا حدی که ممکن است دچار خونریزی شود. این مشکل پوستی شایع که بیشتر در نواحی صورت، آرنج، مچ دست و زانو ایجاد می شود، اگزما نام دارد. محققان معتقدند اگزما نوعی پاسخ غیرطبیعی و بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به محرک های محیطی است. البته این بیماری در بعضی موارد جنبه ژنتیک نیز دارد که در این صورت علائم آن از دوران نوزادی ظاهر می شوند و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابند. اگر شما نیز سابقه چنین حساسیت هایی را دارید صحبت های دکتر شیده یزدانیان، متخصص پوست و مو و فلوشیپ فوق تخصصی زیبایی و لیزر از ایالات متحده را بخوانید تا با راه های درمان و پیشگیری از آنها آشنا شوید. اگزما واژه ای کلی به معنای درماتیت یا التهاب پوستی است. این بیماری نوعی واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن نسبت به محرک ها به شمار می آید. البته در حالت عادی نیز سیستم ایمنی در مقابل مواد محرک واکنش نشان می دهد اما در افراد مبتلا به اگزما این واکنش بیش از حد است. اگزما انواع مختلفی دارد، بنابراین علل و علائم آن نیز می توانند متفاوت باشند. از شایع ترین علائم آن می توان به خشکی، پوسته ریزی، قرمزی و خارش اشاره کرد که البته میزان خارش می تواند از کم تا خیلی زیاد باشد. هنگام انتخاب درمان حساسیت پوستی باید به فاکتورهای متعددی از جمله شدت علائم و نشانه‌ها، فراوانی راش‌ها و محل قرارگیری آنها روی پوست توجه کرد. اما اولین گام در درمان درماتیت، تشخیص ماده‌ی حساسیت‌زا و دوری از آن است. به محض مشاهده‌ی علائم حساسیت، ناحیه‌ی درگیر را با آب سرد و صابون غیرعطری بشویید تا ماده‌ی آلرژی‌زا از بین برود. اگر ماده‌ی محرک پایه‌ی روغنی دارد، از الکل برای پاک کردن آن استفاده کنید. سپس می‌توانید از داروهایی که به نسخه‌ی پزشک نیاز ندارند، مثل لوسیون کالامین یا پماد کورتیزون، برای رفع خارش و التهاب استفاده کنید. پوست‌تان را مرطوب نگه دارید و لباس‌های نخی و گشاد بپوشید. خاراندن پوست، خارش را تشدید و آن را مستعد عفونت می‌کند. ناخن‌های خود را کوتاه کنید تا از خاراندن ناحیه‌ی درگیر جلوگیری کنید. کمپرس سرد و مرطوب، برای تسکین خارش مفید است. درمان‌های گیاهی مفید برای از بین بردن راش‌ عبارتند از: روغن درخت چای، روغن نارگیل، سرکه سیب، آلوئه‌ورا و روغن زیتون.

علت خارش پوست چیست

اگزمای تماسی یکی از انواع شایع این بیماری به حساب می آید که براثر تماس با مواد محرک یا حساسیت زا ایجاد می شود. این نوع اگزما خود به دو زیر گروه تقسیم می شود:اگزمای تماسی تحریکی و اگزمای تماسی آلرژیک. اگزمای تماسی تحریکی از همان تماس اول پوست با ماده محرک بروز پیدا می کند، اما در نوع آلرژیک فرد ممکن است در اولین تماس با ماده محرک دچار علائم نشود و واکنش های حساسیتی در تماس های بعدی ایجاد شوند. به همین خاطر است که وقتی به بیمار می گوییم احتمالا نسبت به ماده ای خاص حساسیت دارد، متعجب می شود و می گوید قبلا هم با این ماده تماس داشته و دچار علائم حساسیت نشده است.

نقش وراثت در خارش پوست

اگزمای آتوپیک نوعی دیگر از این بیماری است که زمینه ژنتیک دارد و از دوران کودکی آغاز می شود. درواقع این ضایعات از حدود دو تا سه ماهگی نوزاد به صورت خشکی و قرمزی پوست گونه ظاهر می شوند. بعد از آن هم با بزرگ شدن فرد، مناطق درگیری تغییر می یابند البته اگزمای آتوپیک در بعضی افراد بعد از دو سالگی رفع می شود و دیگر ادامه پیدا نمی کند. افرادی که در بزرگسالی همچنان ضایعات اگزمایی دارند معمولا خود یا خانواده شان زمینه حساسیت پوستی، تنگی نفس و آسم نیز دارند، بنابراین همیشه باید نکات مورد نظر برای پیشگیری از اگزما را رعایت کنند.

تست حساسیت خارش برای پوست

درمان اگزما برحسب نوع آن می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی می توان به چندین راه برای پیشگیری و کاهش علائم آن اشاره کرد. برای مثال در اگزماهای تماسی، مهم ترین اقدام دوری از مواد محرکی است که باعث ضایعات اگزمایی شده اند. اگر هم فرد نداند که به چه ماده ای حساسیت دارد، می تواند در مطب متخصص پوست، تست حساسیت انجام دهد. در این تست مواد محرک با پوست فرد تماس داده می شوند و واکنش پوست نسبت به آنها بررسی می شود. با این حال قابلیت تست تمامی مواد حساسیت زا در این آزمایش وجود ندارد و فقط حساسیت نسبت به شایع ترین مواد محرک بررسی می شود.

نقش لوازم آرایشی در حساسیت پوست

ازجمله مواد محرک اگزما می توان به لوازم آرایشی به خصوص انواع مایع آن مثل ریمل، خط چشم مایع و لاک ناخن اشاره کرد. اگزمای حاصل از لوازم آرایشی بیشتر در اطراف چشم اتفاق می افتد زیرا پوست پلک حساس تر است و خیلی سریع تر نسبت به این مواد واکنش نشان می دهد. حتی اگر روی ناخن تان لاک داشته باشید و انگشت تان را به پلک تان بزنید ممکن است دچار حساسیت در اطراف چشم شوید. یکی دیگر از شایع ترین مواد حساسیت زا، فلز نیکل است؛ برای مثال تماس دکمه فلزی شلوار با پوست ممکن است باعث اگزمای دور ناف شود یا تماس فلز ساعت و بند آن با دست ممکن است باعث اگزمای ناحیه مچ شود. حتی وجود سکه در جیب شلوار می تواند باعث اگزمای پوست پا شود.

کرم مرطوب کننده برای پیشگیری از خارش پوست

یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از اگزما مصرف کرم های مرطوب کننده است. این کرم ها انواع مختلفی دارند و پزشک برحسب میزان خشکی پوست بهترین گزینه را به شما پیشنهاد خواهد کرد. درواقع بعضی از آنها بر پایه آب هستند و چربی زیادی ندارند؛ این لوسیون ها فقط به پوست آبرسانی می کنند. بعضی دیگر نیز چرب تر هستند و مدت طولانی تری پوست را مرطوب نگه می دارند، بنابراین برای پوست های خیلی خشک گزینه مناسب تری هستند. تعداد دفعات و میزان استفاده از تمامی این کرم ها نیز بهتر است توسط پزشک مشخص شود. فقط به یاد داشته باشید حتما بعد از حمام از لوسیون بدن استفاده کنید.

غذاهای ضد خارش پوست

تاثیر تغذیه بر اگزما به طور کامل مشخص نشده است. درواقع در این زمینه اطلاعات ضد و نقیض زیادی وجود دارد. با این حال اگر با خوردن ماده غذایی خاصی، ضایعات اگزمایی تان تشدید می شوند، باید از مصرف آن خودداری کنید. ازجمله موادی که ممکن است باعث حساسیت شوند، می توان به ادویه جات، فلفل، مواد کنسروی، غذاهای حاوی مواد رنگی و مواد نگهدارنده، آب میوه های آماده، نوشابه های رنگی، سس های رنگی، کیوی، گوجه فرنگی، بادمجان و خربزه اشاره کرد. مادران شیرخواران مبتلا به اگزمای آتوپیک نیز بهتر است از مصرف این مواد خودداری کنند تا محتویات آنها در شیرشان ترشح نشود.

استرس و گرد و خاک باعث خارش پوست می شود

نکته بعدی در پیشگیری از اگزما به خصوص نوع آتوپیک آن، پرهیز از تماس با مواد حساسیت زای موجود در محیط است؛ برای مثال بهتر است در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است یا در فصل بهار که گرده گیاهان در فضا پخش می شود کمتر از خانه بیرون بروید، همچنین در خانه نباید اجازه دهید گرد و خاک از زمین بلند شود و حتما از جارو برقی استفاده کنید. علاوه براینها باید بدانید که استرس های روحی و روانی نیز باعث تشدید و عود اگزما می شوند؛ پس تا می توانید از شرایط استرس زا دوری کنید.

محرکهایی که باعث حساسیت پوست می شوند

عطرها، مواد آرایشی، مواد شوینده و نرم‌کننده، صابون‌ها و شامپوها، اسپری‌های برطرف‌کننده‌ی بوی عرق، رنگ مو، لوسیون‌های بدن، رنگ‌ و مواد شیمیایی موجود در لباس، دستمال‌‌های کاغذی‌ و دیگر محصولات سلامتی و زیبایی معطر. تماس با مواد شوینده از جمله پودرهای لباس‌شویی، مایع ظرف‌شویی و مواد سفید‌کننده، از مهم‌ترین دلایل بروز حساسیت پوست است. این مواد رطوبت و چربی سطح پوست را از بین می‌برند و آن را در برابر عوامل خارجی نفوذپذیر می‌کنند. لاتکس ماده‌ای لاستیکی مانند است که از صمغ درختی به همین نام به‌دست می‌آید و در بادکنک‌ها، دستکش‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی، اسباب‌بازی‌ها، و برخی وسایل بهداشتی از جمله کاندوم استفاده می‌شود. نیکل نوعی فلز است که در ساخت انواع بدلیجات و زیورآلات، دکمه‌ها، فرم عینک، زیپ لباس، لوازم آشپزخانه و بعضی گوشی‌های تلفن همراه به کار می‌رود. حساسیت به نیکل در قسمت‌هایی از بدن که با این فلز تماس دارد مثل گردن، گوش‌ها، انگشتان و مچ دست و قوزک پا دیده می‌شود. در تهیه‌ی محصولات چرمی از مواد شیمیایی مختلفی برای افزایش استحکام و دوام محصول و همچنین ترکیبات ضدمیکروب و ضدقارچ استفاده می‌شود که ممکن است منجر به بروز واکنش‌های حساسیتی شوند. استرس و فشارهای عصبی نیز پوست را حساس، واکنش‌پذیر و مستعد حساسیت می‌کند. تماس با گیاهانی مثل پیچک سمی، بلوط سمی و سماق سمی که دارای کیسه‌های روغنی (اوروشیول) هستند، واکنش آلرژیک ایجاد می‌کند و پوست در محل تماس دچار راش می‌شود. از شایع‌ترین عوارض داروها (خصوصا آنتی‌بیوتیک‌ها) واکنش‌های پوستی است. همچنین مطالعات علمی نشان داده است که مقابله‌ی بدن با برخی از انواع عفونت‌ها منجر به تشدید راش و بثورات پوستی می‌شود.‌

بابونه و درمان حساسیت و خارش بدن

بابونه که به دمنوش آرام بخش معروف است، مصرف “رایحه درمانی” برای پوست دارد. همچنین برای زخم ها، خراش ها و سوختگی های پوست نیز مفید است. این گیاه به عنوان ضماد برای زخم ها، آکنه و اگزمای پوستی مصرف می شود. جهت استفاده می توانید عصاره بابونه دم کرده را روی قسمت های آسیب دیده پوست به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قرار دهید یا روغن آن را مصرف کنید.

گندمک و درمان حساسیت و خارش بدن

این گیاه هم در غذا و هم در پزشکی مصرف می شود. خاصیت نرم کننده دارد و برای درمان سوزش پوست به کار می رود. مصرف خارجی این گیاه به دو صورت ضماد و افشره برای خارش، اگزما، پسوریازیس و زخم های پوست می باشد. برای استفاده می توانید دم کرده این گیاه را در آب حمام بریزید تا از خارش پوست های خشکیده و حتی خارش گزیدگی پشه ها خلاص شوید. همچنین به علت خاصیت ضد التهابی که دارد برای تسکین گلودرد و درد مفاصل نیز مصرف می شود.

قاصدک و درمان حساسیت و خارش بدن

قاصدک هم مثل گندمک هم برای غذا و هم برای درمان استفاده می شود. تمام قسمت های این گیاه ( برگ، ریشه و گل) خاصیت دارند. قاصدک به دلیل خاصیت بیورتیک یا ادرارآور برای بیماری کلیوی بسیار مفید است. همچنین برای تقویت سیستم گوارشی، درمان کهیر، آکنه و اگزما نیز مصرف می شود.

اکیناسه یا سرخارگل و درمان حساسیت و خارش بدن

این گیاه برای درمان سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف می شود. برگ ها و ریشه این گیاه ضدویروس و ضد باکتری هستند. عصاره اکیناسه به صورت موضعی برای درمان سوختگی، عفونت، زخم و مشکلات پوستی دیگری چون اگزما استفاده می شود. بعضی ها از عصاره این گیاه مستقیما روی پوست برای پسوریازیس و اگزما مصرف می کنند اما باید توجه داشته باشید که اگر آلرژی داشته باشید ممکن است به آن واکنش نشان دهید.

گلدن سیل یا خوک طلایی و درمان حساسیت و خارش بدن

آمریکائی های بومی از این گیاه در پزشکی به دلیل خاصیت ضد التهاب، ضد میکروب و درمان زخم های پوستی مصرف می کردند. همچنین از آن می توان به عنوان شوینده برای نرم کردن پوست و درمان خارش و التهاب پوست استفاده کرد. ریشه این گیاه هم به صورت شوینده یا پودر استفاده می شود.

اسطوخودوس و درمان حساسیت و خارش بدن

اسطوخودوس یکی از گیاهان موردعلاقه من است. به دلیل خاصیت های ضدالتهابی، ضد باکتری و ضدقارج فواید درمانی مختلفی دارد. از درمان استرس گرفته تا آرامش. استفاده این گیاه در حمام گرم باعث آرامش ذهن و بدن می شود. همچنین برای درمان اگزما، پسوریازیس و دیگر مشکلات پوستی نیز کاربرد دارد. در حمام می توانید چند قطره از روغن این گیاه را داخل وان بریزید.

جو و درمان حساسیت و خارش بدن

جو علاوه بر تغذیه برای خارش و حساسیت پوست هم مصرف می شود. هم در حمام و هم به عنوان ضماد استفاده می شود. خاصیت ضدالتهابی آن باعث کاهش خشکی و جرم گرفتگی پوست می شود و معمولا در ماسک ها و حمام استفاده می شود. در حمام مقداری جو را داخل کیسه پارچه ای در وان بگذارید. می توانید این کیسه جو را دوباره با نمدار کردنش روی ترک های پوست، برای درمان اگزما و درمان خارش پوست استفاده کنید. روش دیگر مصرف آن این است که می توانید آن را در مقداری آب به مدت ۵ دقیقه بپزید سپس آبکش کرده و آب آن را داخل وان بریزید. و جو آبکش شده را داخل کیسه پارچه ای در وان قرار دهید.

شاهی آبی یا آب تره و درمان حساسیت و خارش بدن

شاه آبی در سالاد و ساندویچ استفاده می شود. این گیاه در اروپا رشد می کرد ولی در آمریکای شمالی هم رواج پیدا کرد و توسط بومیان آمریکا برای درمان استفاده می شد. عصاره برگ های این گیاه برای درمان مشکلات پوستی استفاده می شد. برای درست کردن چای شاه آبی یک قاشق چای خوری از خشک شده این گیاه داخل یک فنجان آب جوش بریزید، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد سپس آبکش کرده و برای درمان اگزما، ترک پوست و آکنه ها، پوست را با آن شستشو دهید.

حساسیت و خارش بدن

بیشتر بخوانید :

لیمو عمانی تازه

زردچوبه برای کبد چرب

گشنیز خشک

خوردن ماش در دوران بارداری

خواص گندم پخته